parallax background

AI als partner in de strijd tegen zorgtekorten

februari 18, 2025

AI als partner in de strijd tegen zorgtekorten

De tekorten in de zorg zijn een groeiend probleem. De zorgverleners die we hebben, zijn overbelast en de afdelingen waar ze werken, vaak onderbezet. Zet dat tegenover een groeiend aantal Nederlanders die langdurige en vaak complexe zorg nodig hebben en het lijkt af te stevenen op een onvermijdelijke impasse. Of toch niet? Zijn de problemen echt te groot om op te lossen? Of ligt de oplossing dichterbij dank we denken?

Koude en warme zorg

We zetten onze spot op zorgtechnologie. Want dat lijkt, vanuit welke hoek we het probleem ook bekijken, de oplossing. Kan zorgtechnologie zorgen voor meer zorgverleners? Het antwoord op die vraag is tweeledig: ja en nee. Ja, want zorgtechnologie maakt werken in de zorg aantrekkelijker door een lagere zorglast, minder incidenten en daarmee een veiligere en fijnere woon- en werkomgeving. Ook zorgt zorgtechnologie ervoor dat zorgminuten zo effectief mogelijk worden ingericht, waardoor één zorgverlener meer kan doen dan ooit te voren. Nee, omdat zorgtechnologie de zorg niet kan vervangen en ook geen zorgverleners kan “maken”. Zorgtechnologie is er om de huidige zorgverleners te ondersteunen en het maximale te halen uit hun dienst.

Wat zorgtechnologie al jaren succesvol doet, is het verlichten van de zorglast. Zo kan één zorgverlener tegelijk voor meer patiënten, cliënten en bewoners zorgen dan ooit te voren, zonder het verlies van zorgkwaliteit. Eigenlijk zelfs met verbetering ervan. Denk hierbij aan het verlichten van de administratieve lasten door geautomatiseerde registraties, het voorkomen van onnodig lopen dankzij slimme monitoring en alarmering, het ondersteuning bij besluitvorming door onderbouwde, actuele inzichten en suggesties, het centraal monitoren van afdelingen en soms zelfs hele zorginstellingen in de nacht enzovoorts. De rode draad voor dergelijke impactvolle zorgtechnologieën? Artificial Intelligence.

“Iedereen is bang voor AI”

Allereerst: AI is alles behalve nieuw. Al meer dan 10 jaar wordt het ingezet om zorgtechnologieën te optimaliseren. En het is niet zoals men ziet in films, of ervaart bij het gebruik van applicaties als ChatGPT, (lead)bots en robotica. AI in de zorg is beschermd, beveiligd en gereguleerd. “AI is het onderdeel van zorgtechnologie dat het niveau van intelligentie heeft geïntroduceerd, waardoor de zorgtechnologieën steeds meer koude zorgtaken met een bijna 0% foutmarge kunnen overnemen.” Aldus Niels de Bruin, CEO van de CLB Groep. Onder koude zorgtaken verstaat de CLB Groep alle zorgtaken waar geen mens-tot-menszorg aan te pas komt. Denk hierbij aan administratie, medicatie voorbereiden, (onnodig) lopen en documenteren. Niels: “Door de koude zorgtaken te verlichten, komt er steeds meer tijd voor de warme zorgtaken van meer patiënten, cliënten en bewoners, zoals het leren kennen, verzorgen en gezelschap houden”. Dat is iets wat AI namelijk niet zal kunnen doen.” Aldus Niels. “Iedereen is bang voor AI”, horen zorgtechnologiebedrijven vaak. Maar we moeten onszelf kritisch blijven vragen of dat terecht is. Want als we naar de feiten in de zorg kijken, is AI eigenlijk de redder in nood. De beste vriend waar we op kunnen bouwen. Die ons de échte steun geeft die we nodig hebben om de groeiende problemen te tackelen.

Een virtuele zorgcollega?

Je wil dat degene van wie je houdt, goed in de gaten gehouden en verzorgd wordt. Niemand wil te horen krijgen dat hun moeder, vader, zus, broer, zoon of dochter de hele nacht naast het bed heeft gelegen, omdat niemand de val heeft opgemerkt. Of dat ze enorme eenzaamheid ervaren, omdat zorgverleners hun uiterste best doen, maar met kritische tekorten kampen. Of hun hulpvraag in de ochtendrush gemist is, waardoor er medicatie niet op tijd is ingenomen met alle gevolgen van dien.

Niels: “De echte kracht van zorgtechnologie met AI is het toezicht houden over veiligheid en welzijn van patiënten, cliënten en bewoners als de zorg niet in de buurt kan zijn. Het functioneert als een virtuele zorgcollega die, op basis van feitelijke informatiestromen, altijd de juiste informatie op het juiste moment en met de juiste prioriteit bij de juiste zorgverlener aflevert.” Is een bewoner gevallen? Dan ontvangt de juiste zorgverlener direct een alarm met alle relevante informatie. Op afstand kan de zorgverlener dan live de situatie volgen, besluiten om direct extra hulp op te roepen en contact maken met de bewoner om geruststelling te bieden dat hulp onderweg is. En dat nog voordat de zorgverlener bij de bewuste kamer is aangekomen.

Voorkomen start positief sneeuwbaleffect

“Dit soort incidenten kun je met AI niet alleen signaleren, maar ook voorkomen. Valgevoeligheid is bijvoorbeeld één van de honderden menselijke gedragingen die AI goed kan detecteren. Zo weet je precies wat voor een bepaalde bewoner een “valgevaarlijke” situatie of gedraging is en kun je een zorgverlener al bij de bewoner laten zijn, nog voordat de bewoner de kans heeft gekregen om te vallen. Dit geldt ook voor agressie, eenzaamheid, suïcidaliteit, seksueel ongewenst gedrag, nachtrust, welzijn en nog veel meer.” Licht Niels toe. In voorkomen zit een vervolgoplossing van het hoofdprobleem: als je zorg kunt voorkomen dankzij de inzet van zorgtechnologie met AI, dan heeft dat een positief sneeuwbaleffect op de rest van het zorgproces en de bijbehorende zorglast. Ook kan het voorkomen van zorg zitten in het leveren van relevante informatie om het besluitvormingsproces van een zorgverlener te ondersteunen. Niels: “Denk hierbij aan zogeheten BAR-metingen. Dit zijn metingen die onder andere de CLB zorgtechnologieën, ondersteund door hun geavanceerde AI-technologieën, kunnen doen waarbij ze een patiënt, cliënt of bewoner op basis van drie elementen scoren: beweging, aandacht en rust. Deze score geeft zorgverleners een goede indicatie van het welzijn van de patiënt, cliënt of bewoner van die dag, week of maand. Heeft de bewoner bijvoorbeeld goed geslapen of juist slecht? Is de bewoner lang alleen geweest vandaag? Hoeveel uur heeft de bewoner gezeten of gelegen? Dit helpt de zorgverlener om de zorg nog beter af te stemmen of de zorgbehoefte, zonder hiervoor extra koude zorgtaken op zich te hoeven nemen.”

Kennis delen is levensreddend

“In dit artikel omschrijven wij ook onze zorgtechnologieën. Als familiebedrijf, als marktleider en als mensen met een passie voor de zorg, passen wij al 10 jaar de kracht van AI toe. Met een ongekende positieve impact op de zorg en iedereen waarvoor zij zorgen. En die impact breidt zich steeds verder uit: van ziekenhuizen, ouderenzorg en gehandicaptenzorg tot GGZ en sinds kort ook thuis. Tegelijkertijd zijn wij al bijna 45 jaar zorgtechnologiefabrikant met een open totaaloplossing die geen grenzen, alleen kansen kent. AI is dus, wat onze mening betreft, een virtuele zorgcollega die we moeten omarmen als de ondersteuner die het is. De collega die gebouwd, onderhouden en doorontwikkeld wordt door mensen met een enorm hart voor de zorg. Mensen met kennis die we moeten delen, zodat we elkaar vooruit kunnen helpen. Het is namelijk kennis die levens kan redden. Want uiteindelijk komt iedereen met de zorg in aanraking. Wie je ook bent, wat je ook doet. En wij verdienen allemaal, overal, de beste zorg.” Sluit Niels af.

Nederlands